Meer winst en groei met twee tips

58% meer omzet door twee tips

Het jaar 2017 is al weer even gestart en ik ben benieuwd: Hoe gaat het met jou en met je bedrijf?  Houd je je aan je goede voornemens? Is de omzet zoals je verwacht had en zijn de kosten in verhouding tot deze omzet? Heb je voldoende bezoekers op je website of is dat voor jou niet belangrijk? Wat zijn de punten die je hebt kunnen verbeteren in je bedrijf?

Het verhaal Ingrid: van stagnatie naar 58% meer omzet

Afgelopen week sprak ik met Ingrid, een leuke klant van ons, en zij vertelde mij dat zij door twee goede tips nu al een compleet ander jaar gaat draaien. Ingrid heeft een online opleidingsbedrijf in de zorg. Zij biedt zelfstandige verpleegkundigen trainingen aan waarmee zij hun BIG-registratie kunnen behouden en hun beroep kunnen blijven uitoefenen.

Geen bedrijfsgroei, wat nu?

Ingrid heeft zich de afgelopen jaren geconcentreerd op het maken van trainingen en het verbeteren van het gebruik hiervan, maar de groei van haar bedrijf was ondertussen stil komen te staan. Ik weet niet of jij dit herkent, maar als mijn bedrijf niet groeit, dan word ik onrustig. Dit lijkt een voorbode voor achteruitgang en daar heb je niet al die tijd zo hard voor gewerkt.

Deelname winst-programma

Dit is voor mij de reden geweest om Ingrid in september uit te nodigen voor ons Winst-programma. In dit intensieve programma begeleid ik maximaal 10 ondernemers per jaar. Ondernemers die willen werken aan de groei en winstgevendheid van hun bedrijf. In deze groep ondernemers zitten ZZP-ers zoals Ingrid, maar ook DGA’s met meerdere medewerkers.

Twee tips die het verschil hebben gemaakt

In de maanden januari en februari is Ingrids bedrijf met 58% gegroeid ten opzichte van het afgelopen jaar. Dit door twee tips. De eerste tip is uit de gesprekken gekomen die ik met haar in september heb gehad.

Stop met vertellen

Dus; stop met het voeren van verkoopgesprekken en stop met het versturen van verkoopmailings. Begin met het stellen van vragen! Een verkoopgesprek wordt een interview en een verkoopactie wordt een opiniepeiling.

De tweede tip kwam van een ondernemer met een aannemersbedrijf. Ingrid ontmoette hem op een borrel. Ingrid vertelde hem dat zij problemen had met de groei van haar bedrijf. Hij vroeg haar verbaasd: “Moet jij niet gewoon bij detacheringsbureaus zijn?” Deze aannemer deed een klus bij een landelijk werkend detacheringsbureau voor zelfstandige verpleegkundigen. Hij wilde haar graag aan de directeur voorstellen. Dit bleek een schot in de roos, maar niet zoals je zou verwachten…

Begin met vragen

Ingrid kon op gesprek komen. Zij had mijn tip goed onthouden en nam voor deze afspraak telefonisch contact met mij op. Zij had een lijst met vragen opgesteld die zij tijdens het gesprek met de directeur van het detacheringsbureau wilde gebruiken. Ingrid wilde helemaal niets verkopen; Zij wilde weten wat de problemen zijn van het detacheringsbedrijf en de branche waarin zij opereren.

We hebben samen de vragen onder de loep genomen en verbeterd. Met deze vragen in de hand is Ingrid in gesprek gegaan. Dit heeft haar een enorme berg waardevolle informatie opgeleverd over waar zelfstandige verpleegkundigen tegenaan lopen bij het uitoefenen van hun beroep. Met deze informatie heeft Ingrid weer gevoel gekregen bij de problemen in de branche van haar doelgroep.

Het heeft haar gemotiveerd ook contact op te nemen met andere detacheringsbureaus én haar bestaande klanten.

Waardevolle input uit vraaggesprekken

Met al deze waardevolle en bruikbare informatie paste Ingrid haar online trainingen aan. Bepaalde onderwerpen liet zij vallen en rondom de oplossing van grootste problemen in de branche ontwikkelde zij nieuwe trainingen.

Haar gesprekspartners betrok zij in elke fase van de ontwikkeling en ze vroeg hen om feedback. Uiteindelijk staat het nieuwe programma klaar en voor de mensen die zij geïnterviewd had,  voelt het alsof het ook een beetje hun training is. Van de drie detacheringsbureaus heeft zij er nu één als klant. De tweede komt wanneer het contract met hun huidige trainingsbureau afgelopen is. Ook ziet Ingrid het aantal trainingen die ZZP-ers bij haar afnemen weer groeien, omdat haar trainingen nu veel meer toegevoegde waarde hebben.

Heb jij ook problemen met de groei van jouw bedrijf?

Praat eens met je (potentiële) klanten over hun problemen. Betrek ze bij de oplossingen en zorg voor een flinke groei in de winst van je bedrijf. 🙂

Wil je weten hoe ik je kan helpen met jouw bedrijf? Stuur mij dan een berichtje. Ik vertel je er graag meer over.

Fijne dag verder!

Groeten,
Mark

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *